Online participatie. Gaat het enkel om de cijfers?

28028 stemmen voor de burgerbegroting in Antwerpen. 7500 wekelijkse bezoekers voor de energietransitie van Boucle Du Hainaut. 650 voorstellen voor Het Palliatief Debat van Kom op tegen Kanker. 102 voedselbossen met De Grootste Boomplantactie.

Tien kinderen die op een zaterdagmiddag hun tekening schilderen op de muur van de stationstunnel in Kapelle-op-den-Bos.

Is it really about the numbers? We krijgen de vragen vaak: hoeveel bezoekers, hoeveel deelnemers, hoeveel ideeën ... maar durven we zeggen dat 10 kinderen die betrokken worden bij hun gemeente minder belangrijk zijn, omdat hun aantal lager is?

Wij zeggen alvast van niet. Wij zeggen dat online participatie een deel van de puzzel is. De puzzel die je legt om zoveel mogelijk burgers en belanghebbenden de kans te geven hun stem te laten horen.

Slaag je er in verschillende belanghebbenden, met verschillende achtergrond, met verschillende waarden en normen, met verschillende digitale kennis ... rond tafel te krijgen? Slaag je er in de mensen die belangrijk zijn voor jouw verhaal te bereiken en te betrekken?

In onvoorspelbare tijden is procesontwerp en een stakeholderanalyse nog belangrijker dan voordien. Heb je inspiratie nodig voor jouw project? Neem dan snel een kijkje bij drie organisaties die creatief aan de slag gingen, met als basis onze platformen:

  1. File interviews en taallessen in de gemeente Overijse
  2. Bijdragen via Instagram en postkaarten in Willebroek
  3. Je eigen gesprek organiseren voor Kom op tegen Kanker