Interactie met studenten tijdens hybride lessen

Het schooljaar 2020-2021 startte in België onder "code geel", ten gevolge van de corona crisis. De hogeschool UCLL, voluit University Colleges Leuven-Limburg, koos voor een hybride aanpak. Studenten konden op de campus les volgen, mits enkele regels. Zo werd de interactiviteit tijdens de lessen beperkt, en was het mogelijk de lessen digitaal te volgen. Regelmatig moesten er immers studenten in quarantaine.

3 succes factoren voor interactiviteit tijdens het 'hybride lesgeven'

Interactiviteit voorzien is essentieel voor kwalitatief onderwijs. Dankzij Bpart Live slaagden docenten er in de hybride lessen op toegankelijke wijze interactief te maken: studenten stuurden van op verschillende locaties bijdragen in rond centrale vragen. Deze bijdragen werden vervolgens op een presentatiescherm gedeeld en besproken, met mogelijkheden om de digitale post-its te bewerken of om te zetten tot polls. Drie elementen maakten van deze aanpak een succes.

Actieve, laagdrempelige deelname via verschillende devices

Studenten in de les namen deel via hun laptop of smartphone. Studenten die de les thuis volgden op hun laptop, konden via een tweede toestel of extra tabblad eenvoudig deelnemen. Een internet verbinding volstaat immers om deel te nemen.

Hybride werking: centrale verzameling van alle bijdragen

Zowel studenten die de les 'live' in de aula bijwoonden, als studenten die de les online thuis volgden, konden deelnemen. Zo was engagement mogelijk voor elke deelnemer. Alle bijdragen werden ten slotte ook centraal verzameld en besproken via één centraal presentatiescherm.

Live en on demand: zowel synchrone als asynchrone interactiviteit

Bpart Live werd ingezet tijdens de live lessen voor interactiviteit, maar er waren ook opgenomen lesmomenten: video's via zelfstudie. Ook tijdens deze lessen zorgde Bpart Live voor interactie: studenten stuurden hun vragen of antwoorden op stellingen in terwijl ze naar de videoles keken. Tijdens de live lessen werd deze input dan besproken.

Wat vonden de studenten er zelf van?

Zowel tijdens het semester als bij de evaluatie na de laatste les vroegen en kregen we feedback van de studenten. We halen er enkele reacties uit:

  • "Superhandig en overzichtelijk"
  • "Heel leuk om interactie op deze manier te hebben"
  • "Zorgt voor meer interactie en oplettendheid en zo voelen de leerlingen zich meer betrokken"
  • "Top! leuk alternatief, misschien zelfs nog beter omdat de drempel om iets te zeggen kleiner is"
  • "Niet iedereen durft steeds zijn mening te zeggen tijdens de les. Zo kan dit wel en wordt er met ideetjes gewisseld tussen de leerlingen"

Over Bpart Live

Met Bpart Live lanceer je centrale vragen of thema's voor interactie, voor online, offline en hybride events. Via een digitale muur presenteer, modereer en bespreek je ingediende bijdragen of meningen.

Dankzij een zeer laagdrempelige en technologie-onafhankelijke werking is Bpart Live de ideale tool voor interactieve events. En voor zij die het zich afvragen: ja, Bpart Live werkt ook op een cinemascherm!